Met onregelmatige tussenpozen houden wij dit weblog bij over dingen die we in de omgeving van Viggiona beleven, ons opvallen en over zaken die ons interesse hebben.

Esculaapslang

Afgestroopte slangenhuiden vonden wij de afgelopen jaren regelmatig tegen de muren van ons huis en in onze tuin. Gezien hebben wij een slang pas een paar keer en fotograferen kon ik een slang tot voor een paar weken nog nooit. Toen ik wat onkruid wilde weggooien zag ik eerst alleen de lichtgroene kop tussen wat verdorde bladeren uitsteken. Langzaam kroop de slang een stuk verder weg en kwam het mij voor alsof er geen einde kwam aan het kronkelende beestje. Snel naar binnen het fototoestel halen en toen ik weer terug was kon hem of haar na wat zoeken weer vinden. Het is alleen jammer dat ik het exemplaar niet volledig, van kop tot staarteinde,  heb kunnen fotograferen. Ik schat de lengte zeker meer dan 1,2 meter. Na wat speurwerk op internet denk ik vrijwel zeker te weten dat het een Esculaapslang is.  
Volgens Wikipedia is de esculaapslang vernoemd naar de staf van Asclepius, de esculaap (het teken van een slang die zich om een stok windt) is hiervan afgeleid en is het symbool van de geneeskunde. 
Toch mooi dat dit beestje door onze tuin kruipt. Misschien niet alleen door onze tuin want volgens verschillende bronnen is de esculaapslang een behendige klimmer en kruipt hij ook zonder probleem tegen muren omhoog.Vanaf nu de slaapkamerraam altijd dichthouden of iedere avond voor het slapen gaan eerst zorgvuldig onder en in het bed kijken... 











Geen opmerkingen: